Înotul în timpul sarcinii

Înotul în timpul sarcinii

Înotul de armonizare pentru femeile însărcinate este o modalitate perfectă de relaxare în orice etapă a sarcinii, căci unde ar putea fi chiar şi o burtică de nouă luni un obstacol mai mic decât în apă? Despre beneficiile înotului am vorbit cu doamna Dana Lesová, instructor de înot pentru femei însărcinate.

Aţi putea să ne spuneţi, vă rog, de ce este potrivit înotul de armonizare pentru femeile însărcinate?

În timpul sarcinii, viitoarea mămică ar trebui să înveţe să se relaxeze, să-şi liniştească mintea, să se armonizeze cu propriul corp şi să respire corect. Toate acestea ne permit apa. Şi deoarece apa permite plutirea, se poate simţi mai uşoară chiar şi o mămică cu burtica în creştere, şi asta până la sfârşitul sarcinii.

Există vreo restricţie când sau în ce etapă a sarcinii pot începe femeile să înoate?

Nu, nu există nicio restricţie. Femeile pot veni la cursurile de înot în orice etapă a sarcinii. Lecţiile noastre au, în primul rând, rolul de a ajuta femeile să îşi conştientizeze corpul şi să se relaxeze. Pentru femeile însărcinate acest lucru este important şi datorită schimbărilor corporale prin care trec, aşa că vor învăţa cum să lucreze cu propriul corp, astfel încât să nu aibă dureri. Învăţarea perceperii propriului corp, nevoilor acestuia şi uşurarea lui de dureri este potrivită nu numai pentru femeile însărcinate. De aceea, cursurile noastre sunt destinate tuturor femeilor.

Vorbim despre înotul pentru femeile însărcinate. Cu toate acestea, nu este vorba de înot în sensul de a face nenumărate ture de bazin. Cum se desfăşoară cursul?

Cu siguranţă nu este vorba de performanţă nici de efort fizic. Este vorba de plutirea corpului pe apă, relaxare şi implicarea unor anumiţi muşchi, în timp ce alţii se relaxează. Importantă este, bineînţeles, şi învăţarea respiraţiei, ceea ce va fi apreciat de femei nu numai în timpul naşterii, dar şi în viaţa de zi cu zi.

Este exigent fizic?

Femeile învaţă să se bucure de apă, să plutească şi să se odihnească. Cu siguranţă nu practicăm înot de performanţă, nici procedeee de înot exigente. Dorim numai ca femeile să înveţe să îşi perceapă corpul.

Este potrivită vizitarea bazinului ţinând cont de posibilele infecţii la care unele femei ar putea fi mai predispuse în timpul sarcinii?

Lecţiile noastre se desfăşoară în bazinul hotelului Juliš din Praga, unde, în timpul zilei, înoată numai copii, curăţenia şi igiena fiind deci aici garantate. Mămicile cărora le este teamă de infecţii pot folosi tampoane impregnate cu ulei de Tea Tree care protejează împotriva infecţiilor.

Aţi putea să ne spuneţi care este situaţia la alte bazine? Poate merge o femeie însărcinată şi în altă parte?

Depinde foarte mult de calitatea apei. În cazul celorlalte bazine aş opta pentru un bazin mai mic, unde nu vin prea mulţi oameni. Centrele mari nu sunt potrivite deoarece aici sunt folosite prea multe substanţe chimice pentru a menţine apa curată. În plus, din păcate, nu toată lumea respectă deprinderile igienice cum ar fi duşul înainte de înot, prin urmare în bazinele mari există un procent mai mare al acestor persoane şi implicit riscul unei calităţi mai proaste a apei. În timpul verii, sunt adecvate şi apele naturale pentru scăldat sau bazinele cu apă sărată. Depinde foarte mult de temperatura apei, apa mai rece din unele bazine este destinată înotului şi nu relaxării. În bazinul nostru, de exemplu, temperatura apei este de aproximativ 31 °C, ceea ce este plăcut pentru „tipul nostru de înot”.

Spuneţi-ne, vă rog, cum se desfăşoară o lecţie de înot la dumneavoastră, ce faceţi?

La început, exersăm respiraţia sub apă. Apoi urmează diferite exerciţii pentru relaxarea mâinilor şi picioarelor, după care începem să înotăm. Ideal ar fi ca mămicile să înoate deasupra apei şi sub apă şi să exerseze respiraţia, dar asta nu este o condiţie. Apoi urmează relaxarea, când mă dedic fiecărei femei în parte, în funcţie de ce are fiecare nevoie.

Cât femei aveţi în grup de reuşiţi să vă dedicaţi fiecăreia în parte?

În grup sunt maxim 6 femei.

Folosiţi materiale ajutătoare pentru înot?

Folosim, îndeosebi baghetele din spumă, care asigură plutirea şi permit relaxarea.

Poate participa la curs şi o femeie care nu ştie să înoate sau îi este frică de apă?

Bineînţeles. Frica de apă sau teama de a scufunda nasul este doar o capcană a minţii, din care putem scăpa numai atunci când dorim cu adevărat. Tocmai am o femeie la curs, care nu ştie să înoate. Vine la noi de două luni şi se poate vedea deja cum, cu fiecare lecţie, se relaxează din ce în ce mai mult şi se bucură de apă. Deci nu sunt motive de teamă.

Care sunt beneficiile acestui tip de înot?

În afară de faptul că este vorba de un sport care nu solicită articulaţiile, ceea ce femeile apreciază mai ales in timpul sarcinii, înotul este pentru femeile însărcinate un mare ajutor împotriva stresului. În primul rând încercăm să facem femeile să se relaxeze, să se odihnească şi să îşi elibereze mintea de gânduri. Cu toate acestea, vin la noi şi femei care nu sunt însărcinate şi doresc numai să se odihnească şi să îşi relaxeze corpul :-)

Există vreun fel de restricţii? De exemplu, în cazul sarcinii cu risc etc.?

Mişcarea în bazin este foarte uşoară şi nu solicită în mod excesiv corpul. Viitoarea mămică nu ar trebui să îşi depăşească niciodată puterile, ceea ce le spun întotdeauna la început. Dacă lecţia este bine organizată şi lectorul ştie ce poate şi ce nu, înotul este absolut sigur. Sarcina cu risc este mai stresantă, aşa că, dacă mămica se relaxează, starea se poate mai degrabă îmbunătăţi decât agrava. În acest caz este importantă însă şi consultarea unui medic. În general, nu sunt însă motive de teamă :-)

Prin urmare, înotul este un hobby ideal pentru femeile însărcinate. Femeia se poate bucura de confortul oferit de apă de la primele săptămâni de sarcină până la naştere, relaxându-se perfect şi învăţând să îşi conştientizeze corpul, relaxându-şi muşchii importanţi şi respirând corect - toate acestea pot fi foarte utile la naştere! Iar timpul petrecut în apă va fi apreciat în viitorul apropiat şi de către copilul ei;-)

Doamna Dana, vă mulţumesc pentru interviu şi spor la înot!





X